Ecstasy of red and gold

Sannheten er at han finnes overalt. Men spesielt i bringebærbuskene og særlig i dag. Mine søkende hender, så mange ganger de har stukket seg, hvor vidunderlig å kjenne at de allikevel er i tillit, mer enn noen gang hviler de i tillit, fulle av seg selv, av den sødmefulle sannheten av at livet er godt. Inn i tornekrattet, jeg føler meg frem. De rødeste bærene er de lengst inne. Jeg ser de og de vet at de blir sett. Avstanden forsterker nærværet. Vi er sammen i nytelsen, hvem er nærmest den ekstatiske fullbyrdelse; bringebæret hvis safter sprenger, eller sansenes mester som tar i mot. Pan fryder seg i buskaset, aldri har han vært nærmere enn nå, mer leken, rå . . .  Den som kjenner bærenes hemmelige sang, er den hellige saftens Gud. Alkymisten bakenfor ordene, innenfor porten, mellom sømmene, uten en tråd. Gyllen nektar i den hellige gral. Flytende lys i rødt og gull. Denne sangen tar aldri slutt, du finner den der, i mine fyldige lepper, min åpne munn. Røde kronblader omfavner din helligdom. Jeg er virkelig. Du er her.

Leave a comment